Beställnings- och leveransprocess

Beställning

  • En beställare loggar in i vår beställningsportal och registrerar en beställning.
  • Beställaren väljer om beställningen ska godkännas/signeras digitalt eller i pappersform av en behörig person. För privata svenska bolag krävs signering av en firmatecknare. För utländska bolag, förbund, föreningar, kommuner, myndigheter och statliga bolag krävs signering av en person i en ledande chefsposition.
  • Om beställningen ska signeras digitalt behövs en giltig e-postadress till en behörig person anges. Om beställningen ska signeras på papper skrivs ett beställningsformulär ut, detta ska skrivas under av en behörig person och sedan postas i original till Expisoft.

Utfärdande

  • När den signerade beställningen har ankommit till oss på Expisoft (digitalt signerad via Kivra Signatures eller signerad på papper via post) kan vi påbörja handläggningen.
  • Vi gör en kontroll av organisation, organisationsnummer och att en behörig person har signerat beställningen.
  • Utfärdandet av e-legitimationen sker normalt inom 2-5 arbetsdagar efter att den signerade beställningen har ankommit till Expisoft.

Leverans

  • Leverans av PIN-kodsbrevet (som innehåller den unika identifieraren för att kunna ladda ner certifikatet samt PIN-koder för att kunna använda certifikatet), sker digitalt om beställningen har signerats digitalt och via post om den har signerats på papper.
  • Inom Sverige skickas PIN-kodsbrevet som rekommenderat brev (REK) med PostNord och till utlandet skickas försändelser med DHL Express. Vid leverans av PIN-kodsbrev med REK eller DHL Express skickas ett e-mail till beställaren med uppgifter för att kunna spåra försändelsen.
  • Vid digital leverans loggar beställaren in i vår beställningsportal för att ladda ner PIN-kodsbrev som PDF.